Arts and Crafts explained

Regular arts and crafts activities can help children cultivate a range of personal and interpersonal skills, which will prove invaluable later on in life. First we must define and differentiate between art activities and craft activities. Arts are an open-ended, less structured activity with no predefined goal. Art usually involves a variety of materials with no set instructions and the idea is to express oneself through free creation. Craft activities on the other hand require more specific materials, are more structured and have a pre-defined goal - like the building of a birdhouse for instance. Arts and crafts can be combined to effectively reach certain developmental goals in children. According to Eric Erickson, in Childhood and Society, the development fields of children ages five to twelve fall into 4 main categories: cognitive (thinking), emotional (feeling), social (relating) and sensory-motor (coordinating). Arts and crafts activities touch all of these developmental areas. Lets examine how. Cognitive skills include the ability to process new information, find solutions and, make decisions - all of which are required when experimenting with and assembling different materials to create something new and decorating projects. Art is the result of self-expression and creativity, which is caused by emotions. Art activities can help children handle stress and provides an outlet for their feelings. Using different materials also provides stimulation of the five senses and teaches a healthy outlet for pleasure and satisfaction. The result of an arts and crafts project can make a child proud and help boost confidence. Arts and crafts also encourage social interaction and communication between children as many projects require more than 2 hands and materials must be shared. Group arts and crafts projects can encourage friendships, relationship building and helpfulness. Less verbal children can manoeuvre more comfortably in a less verbal and more physical environment. Last but not least, children’s coordination can be improved by regularly engaging in art and craft activities. Managing and assembling different materials trains the fine motor skills and eye hand coordination. Art activities, which primarily activate the right hemisphere of the brain, are most strongly with emotional developmental while craft activities, which activate the left hemisphere of the brain are associated with cognitive, social and coordination skills. This is why we at Pritt are proud to present the large range of educational crafting projects that we feature on our website.

L'art et le bricolage

Les activités artistiques et le bricolage peuvent aider les enfants à cultiver diverses compétences personnelles et interpersonnelles qui seront précieuses plus tard. Tout d'abord, il convient de définir et de distinguer l'art du bricolage. L'art est une activité ouverte, moins structurée, sans but prédéfini. Il implique généralement divers matériaux sans instructions prédéfinies et l'idée est de s'exprimer à travers la création libre. Les activités de bricolage, par contre, nécessitent des matériaux plus spécifiques, sont plus structurées et ont un but prédéfini - construire un nichoir p.ex. Il est possible de combiner art et bricolage pour atteindre efficacement certains objectifs développementaux chez les enfants.

Dans Childhood and Society, Eric Erickson classe les domaines de développement des enfants âgés de 5 à 12 ans dans 4 catégories: cognitif (penser), émotionnel (sentir), social (établir des relations) et sensori-moteur (coordonner). L'art et le bricolage touchent tous ces domaines de développement. Examinons comment.

Les compétences cognitives comprennent la capacité à traiter de nouvelles informations, trouver des solutions et prendre des décisions - toutes étant requises lorsqu'on expérimente et que l'on assemble de nouveaux matériaux pour créer quelque chose de nouveau et des projets de décoration.

L'art est le résultat de l'expression de soi et de la créativité qui est causée par des émotions. Les activités artistiques peuvent aider les enfants à gérer le stress et leur fournir un exutoire pour leurs sentiments. Utiliser des matière différentes stimule aussi les 5 sens et apprend à libérer sainement son plaisir et sa satisfaction. Le résultat d'un projet artistique et de bricolage peut rendre un enfant fier et renforcer sa confiance en soi.

L'art et le bricolage stimulent aussi l'interaction sociale et la communication entre les enfants puisque de nombreux projets nécessitent plus de 2 mains et que les matériaux doivent être partagés. Les projets artistiques et de bricolage en groupe peuvent stimuler les amitiés, l'établissement de liens et l'entraide. Les enfants s'exprimant moins se sentent plus à l'aise dans un environnement moins verbal et plus physique.

Enfin, la coordination des enfants peut être améliorée par l'implication régulière dans des activités artistiques et de bricolage. Gérer et assembler différents matériaux développe la motricité et la coordination œil-main. 

Les activités artistiques, qui activent essentiellement l'hémisphère droit du cerveau, sont associées aux aptitudes cognitives, sociales et en matière de coordination.

C'est pourquoi chez Pritt nous sommes fiers de vous présenter le large éventail de projets de bricolages pédagogiques que nous proposons sur notre site web.